SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

LİBAS BAHSİ

<< 2101 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

77 - (2101) حدثنا يحيى بن يحيى وأبو الربيع وقتيبة بن سعيد (قال يحيى: أخبرنا حماد ابن زيد. وقال الآخران: حدثنا حماد) عن عبدالعزيز ابن صهيب، عن أنس بن مالك؛

 أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن التزعفر. قال قتيبة: قال حماد: يعني للرجال.

 

[ش (التزعفر) هو صبغ الثوب بالزعفران].

 

{77}

Bize Yahya b. Yahya ile Ebû'r-Rabi' ve Kuteyhe b. Saîd rivayet ettiler. (Yahya : Bize Hammad b. Zeyd haber verdi, dedi.) Ötekiler: Bize Hammad, Abdul-Aziz b. Suhayb'dan, o da Enes b. Mâlik'den naklen rivayet etti ki,

 

Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) zâferanlanmaktan nehy buyurmuş, dediler.

 

Kuteybe şöyle dedi:

 

«Hammad erkeklere nehy buyurdu, demek istiyor, dedi.»

 

 

(2101) - وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وعمرو الناقد وزهير بن حرب وابن نمير وأبو كريب. قالوا: حدثنا إسماعيل (وهو ابن علية) عن عبدالعزيز بن صهيب، عن أنس. قال:

 نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يتزعفر الرجل.

 

{…}

Bize Ebû Bekr b. Ebi Şeybe ile Amru'n-Nâkıd, Züheyr b. Harb, ibni Nunıeyr ve Ebû Kureyb dahî rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize îsmaîl (bu zat İbni Uleyye'dir), Abdul-Azîz b. Suhayb'dan, o da Enes'den naklen rivayet etti. Enes (Şöyle demiş):

 

Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) erkeğin zâferan sürünmesini yasak etti.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhari «KUâbu'I-,Libâs»'da tahrîc ettiği gibi diğer bütün sünen sahipleri de buradaki ikinci rivayette olduğu şekilde erkeğin zâferanlanması kaydıyle rivayet etmişlerdir. Nesâi'nin bir rivayetinde :

 

«Zaferanlanmaktan nehy buyurdu.» şeklinde mutlak zikredilmişse de, o mutlak rivayet diğer mukayyed olanlara hamledilmiştir. İbni Tîn ile İbni Battal: «Bu nehiy vücuda mahsustur. Ve kerahete hamlolunur. Çünkü vücuda zâferan sürmek şeriat sahibinin yasak ettiği refahdan ma'duddur. Nehyin tahrim için değil de, kerahete hamledildiğine delil Enes hadisidir. Mezkûr hadîste :

 

Abdurrahman b. Avf üzerinde sarı boya eseri olduğu halde, Resûlullah {Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanına geldi de Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : «Bu ne hal?» dedi. Onu reddetmedi. Yıkamasını da emir buyurmadı. Bu gösterir ki, yeni güveyi olmayanlara yasaklaması kerahete mahmulmüş» demişlerdir. Gerçi Ebû Davud'un Hz. Ammâr'dan rivayet ettiği bir hadîste Ammâr (Radiyallahu anh)'in geceleyin zâferan sürülüp ertesi gün Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in huzuruna gittiği, fakat kendisine hoşbeşde bulunmayıp :

 

«Git, bunu üzerinden yıka!» buyurduğu, yıkayıp geldiği halde boya'dan eser kaldığı için  tekrar yıkamaya gönderdiği, nihayet boyadan eser kalmadığını görünce ona hoşbeşde bulunduğu ve :

 

«Şüphesiz kî, melekler kâfirin cenazesine zaferanla boyanan ve cünüp olan kimsenin yanına hayırla gelmezler.»buyurduğu rivayet olunmuşsa da bu hadîs ma'lumdur. Senedinde meçhul râvi vardır. Mamafih sahih olan bir tarik varsa da Buhari ve Müslim rivâyetleriyle boy ölçüşecek derecede değildir.